Een gemiddeld Nederlands gezin heeft op dit moment vijf slimme apparaten in huis. Daarmee wordt het concept ‘smart home’ alsmaar populairder; ook de coronapandemie heeft daarbij een duit in het zakje gedaan. Slimme apparaten zoals slimme verlichting, een slimme thermostaat en zonwering die op de smart home is aangesloten, zijn niet aan te slepen. Gemak blijft de nummer 1 aanschafreden. Op de tweede plek komt energiebesparing. Dat is voor zo’n 39% van de huishoudens met smart-home-producten een belangrijk koopmotief.
Slimme apparaten winnen alsmaar aan populariteit. Zo heeft 20% van de Nederlandse huishoudens inmiddels zelfs zeven of meer smart-home-apparaten in huis. Deze cijfers komen naar voren in de Smart Home Monitor van Growth from Knowledge (GfK). Dit onderzoeksplatform heeft in augustus een representatieve steekproef van 1.010 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder ondervraagd op onder meer interesse in en kennis van smart home. Daarnaast heeft GfK voor zijn onderzoek gekeken naar de verkoopcijfers van smart-homeproducten van het afgelopen jaar.
Verder geeft 25% van de ondervraagde consumenten aan sinds de coronapandemie meer interesse te hebben voor smart home. Volgens Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, komt dat doordat mensen verwachten ook de komende tijd relatief meer tijd thuis door te brengen en denken deels of zelfs volledig thuis te werken. Naarmate de thuisplek een grotere rol gaat spelen in je leven, neemt ook de verkoop van slimme apparaten toe. Zo kun je bijvoorbeeld (door je slimme deurbel) in de gaten houden wie er voor de deur staat en (via je slimme thermostaat) de temperatuur in huis eenvoudig regelen.
In 2020 waren nog vooral producten voor beveiliging van je woning populair. Denk aan een slimme deurbel of camera’s om je huis of tuin in de gaten te houden. Dit jaar is met name geïnvesteerd in slimme apparaten die dienen voor gemak en energiebesparing. Zo is de verkoop van slimme vaatwassers met 740% gestegen en zijn ook apparaten als slimme maaimachines en automatische besproeiers voor de tuin erg populair.
Wat bovendien zal bijdragen aan de verkoop van slimme producten, is dat veel woonwarenhuizen en discounters slimme producten aanbieden. En dan voor een vrij betaalbare prijs. Dat maakt smart-home-producten bereikbaarder voor huishoudens met een gemiddeld of lager inkomen.
GfK verwacht dat de verkoop nog verder zal stijgen. Vanwege de hoge energieprijzen voorspelt Tessa Holzenbosch ook volgend jaar een grote toename in het aantal verkochte slimme apparaten, zo laat ze weten aan De Telegraaf. Het scheelt bijvoorbeeld veel op je gasrekening als je een slimme thermostaat hebt, waarmee je kunt regelen dat alleen de ruimte verwarmt waar je op dat moment bent. Een slimme manier om gas te besparen!