Een aantal jaar geleden was het nog de normaalste zaak van de wereld: bij je sollicitatiegesprek om een leaseauto van de zaak vragen. Ook managers die het grootste deel van hun tijd gewoon op kantoor doorbrachten, hadden regelmatig een leaseauto voor de deur staan. Maar hoe lang is dat nog zo? De coronapandemie maakt een leaseauto minder vanzelfsprekend. In 2020 daalde het aantal zakelijke leaseauto’s dan ook met 1,5%. Reizen met het openbaar vervoer en persoonlijke mobiliteitsbudgetten komen ervoor in de plaats.
Jannes van der Velde van werkgeversorganisatie AWVN vertelt aan De Telegraaf dat er twee typen leaserijders zijn: werknemers die voor hun werk veel met de auto onderweg zijn en werknemers die als extra aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde een auto van de zaak krijgen. Vaak zijn het in het laatste geval mensen met een managementfunctie, die via onderhandelingen bij de sollicitatie een leaseauto hebben gekregen. Het hebben van een leaseauto is dan geen verplichting vanuit de CAO, maar gebaseerd op onderlinge afspraken tussen werkgever en werknemer.
Overigens gaat nog steeds zo’n 75% van de leaseauto’s naar werknemers die de auto ook echt nodig hebben voor hun werk (zo blijkt uit onderzoek van VNA). Denk hierbij bijvoorbeeld aan loodgieters die met hun busje naar klanten gaan of accountmanagers die voor hun werk het hele land door reizen naar klanten toe.
Volgens Van der Velde is de coronacrisis een van de redenen dat veel werkgevers minder happig zijn op het aanbieden van leaseauto’s. Leaseauto’s zijn een van de kostenposten waar een bedrijf op kan besparen als de omzet tegenvalt.
Daar komt nog bij dat mensen door de coronacrisis meer zijn gaan thuiswerken, waardoor veel werkgevers kritischer naar hun reiskosten gaan kijken. Van der Velde merkt zelf dat werkgevers strengere voorwaarden gaan stellen voor een leaseauto. Zo geldt er eerder een minimaal aantal zakelijke kilometers om voor een leaseauto in aanmerking te komen.
Wel komen er inventieve alternatieven voor de leaseauto in de plaats. Steeds meer werkgevers werken met een reisbudget op maat. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een NS Business Card of een OV-fiets. Ook zou het een optie kunnen zijn om medewerkers zelf te laten kiezen voor passend vervoer.
Volgens Van der Velde zijn mobiliteitsbudgetten in plaats van leaseauto’s aantrekkelijk voor werkgevers. Het scheelt papieren regelwerk, wagenparkbeheer en verantwoordelijkheid. Ook private lease is een optie; de medewerker is dan zelf verantwoordelijk voor de lease van de auto.
Bron: De Telegraaf