Verre vakanties zitten er door de coronacrisis tijdelijk niet in. Net als wekelijks buiten de deur eten. Maar waar geven we ons geld dan wél aan uit? Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (voor een analyse op NU.nl) blijkt dat de coronacrisis grote gevolgen heeft voor onze uitgaven. Aan kleding gaven we beduidend minder uit, aan elektrische apparaten en producten voor in huis juist meer.
In totaal gaven Nederlandse consumenten in 2020 een stuk minder uit dan het jaar ervoor. In maart en april bereikten de gemiddelde uitgaven van een Nederlands huishouden een dieptepunt. Op het dieptepunt gaven Nederlanders 16,9% minder uit dan het jaar ervoor. Hoewel het verschil eind 2020 niet meer zo groot was als in april, was in december 2020 nog steeds een (negatief) verschil van zo’n 10,6% te zien in de uitgaven ten opzichte van december 2019.
De lagere uitgaven zijn vooral te zien in de dienstensector. Met name de horeca, recreatie en cultuursector moesten flinke klappen opvangen. Ook gaven we minder geld uit aan openbaar vervoer en vakanties.
Daarnaast vielen de uitgaven aan sommige typen producten lager uit dan het jaar ervoor. Kleding en schoenen werden bijvoorbeeld minder verkocht. Het thuiswerken speelde daarbij waarschijnlijk een rol. Representatief gekleed naar kantoor gaan is niet meer nodig als je belangrijke meetings aan de eettafel via Zoom of Skype voert.
Maar een belangrijkere oorzaak is waarschijnlijk dat de winkels door de lockdown een deel van de tijd gesloten waren en nu nog steeds alleen op afspraak open zijn. Bij winkelen in de stad doen mensen mogelijk eerder impulsaankopen (“die ene leuke jurk in de etalage”) dan online. Daarnaast speelt wellicht mee dat duurzaamheid voor veel mensen een belangrijk aspect wordt bij hun koopkeuzes. Daardoor kopen mensen kritischer en is fast fashion mogelijk minder in trek dan eerder.
Waar we ons geld dan wél aan uitgaven in 2020? Vooral voor elektronica en spullen voor in huis zijn de uitgaven van Nederlandse consumenten in 2020 gestegen. Het zal niemand zijn ontgaan dat bouwmarkten en woonwinkels het in de maanden voorafgaand aan de lockdown erg druk hadden met mensen die juist nu hun kans aangrepen hun woning of interieur aan te pakken.
Qua elektronica waren enerzijds essentiële producten voor in huis, zoals een nieuwe wasmachine of een goed koffiezetapparaat, in trek. Anderzijds nam ook de vraag naar bijvoorbeeld gameconsoles en televisies toe. Nu we veel binnen zitten, neemt de behoefte toe aan dat soort producten om onszelf binnen te vermaken. Op het hoogtepunt, in november 2020, gaven Nederlanders tezamen 19,9% meer uit aan elektrische apparaten dan in dezelfde maand het jaar ervoor.
Bron: NU.nl, cijfers CBS