Het is weer zover! Vanaf 1 maart kun je jouw belastingaangifte over 2022 indienen. Hoewel dat waarschijnlijk niet het meest feestelijke is wat je in je agenda hebt staan, is het wel belangrijk dat je het op tijd doet. En wie weet is het minder erg dan je denkt en krijg je zelfs een bedrag terug! Wij helpen je graag om niets over het hoofd te zien met deze checklist voor je belastingaangifte over 2022.
Vrijwel iedereen moet belastingaangifte doen. Ontvang je een aangiftebrief van de Belastingdienst? Dan moet je sowieso aangifte indienen. Heb je geen brief ontvangen? Ga er dan niet klakkeloos van uit dat je onder de aangifte uit komt. Vaak geldt de verplichting dan alsnog.
Je moet belastingaangifte doen als je aan minimaal één van deze voorwaarden voldoet:
Je belastingaangifte staat voor je klaar op Mijn Belastingdienst vanaf 1 maart 2023. Daarbij geldt dat de Belastingdienst jouw aangifte moet ontvangen vóór de deadline die in de aangiftebrief staat. Voor bijna iedereen is dat 1 mei. Je moet je aangifte dus uiterlijk 30 april indienen.
Wil je snel weten welk bedrag je terugkrijgt of moet betalen? Dien je belastingaangifte dan uiterlijk 31 maart in. De Belastingdienst garandeert dan dat de teruggave uiterlijk begin juli wordt bijgeschreven op je rekening. Die garantie heb je niet als je jouw aangifte in april doet. In dat geval ontvang je meestal wel binnen 3 maanden een definitieve of voorlopige aanslag van de Belastingdienst.
Ga je die deadline niet halen? Dan moet je vóór 1 mei uitstel aanvragen. Mogelijk kan de deadline dan verschoven worden naar 1 september 2023.
Het is zeker niet verstandig om helemaal geen aangifte te doen. In dat geval schat de Belastingdienst zelf je inkomen in en ontvang je op basis daarvan een aanslag. Die kan hoger uitvallen dan wat je anders zou moeten betalen.
Bovendien kun je een verzuimboete krijgen als je te laat vraagt om een aangifteformulier (wanneer je dit niet hebt ontvangen) of als je de aangifte helemaal niet of niet op tijd doet. De boete is dan € 385. Dit bedrag kan hoger worden als je vaker geen belastingaangifte doet.
Voor het doen van de belastingaangifte over 2022 heb je een heel aantal gegevens nodig.
Zorg ervoor dat je in elk geval de volgende gegevens en documenten bij de hand hebt:
Heb je een huis gekocht of verkocht in 2022? Dan moet je ook de notarisafrekening van de koop of verkoop van je huis bij de hand houden.
Veel mensen hebben wel één of meerdere heffingskortingen. Dit zijn kortingen die je mag aftrekken van wat je aan belasting moet betalen. Check van tevoren op welke kortingen jij recht hebt. De belangrijkste kortingen zijn:
Dit is een veelgemaakte fout bij belastingaangiften. Aangezien de prijzen van huizen begin 2022 sterk zijn gestegen, ligt je WOZ-waarde van 2021 waarschijnlijk een stuk lager dan die in 2022. Voor de belastingaangifte maak je altijd gebruik van de waarde van je woning op 1 januari van het jaar vóór het jaar waarover je aangifte doet. Dus voor je aangifte over 2022 gebruik je de WOZ-waarde van 1 januari 2021. Dat scheelt je mogelijk een fors bedrag aan eigenwoningforfait. Wat je aan forfait moet betalen, wordt namelijk gebaseerd op je WOZ-waarde.
Ben je in 2022 van het ene naar het andere koophuis verhuisd? Dan betaal je het eigenwoningforfait deels over de WOZ-waarde van je oude huis en deels over de WOZ-waarde van je nieuwe huis. Dit gaat naar rato.
Stel: jij bent op 1 februari 2022 in je nieuwe huis ingetrokken. Dan wordt het eigenwoningforfait voor 31/365e gebaseerd op de WOZ-waarde van je oude huis (daar heb je 31 dagen gewoond) en voor 334/365e op de WOZ-waarde van je nieuwe huis (daar heb je de overige 334 dagen gewoond).
Werk je in loondienst en ga je met openbaar vervoer naar het werk? Dan mag je daarvoor, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, een bedrag aftrekken. Dat is een vast bedrag, dat afhankelijk is van de afstand en het aantal keer dat je met openbaar vervoer naar je werk reist. De aftrek hiervoor is maximaal € 2.214. De reiskostenvergoeding die je van je werkgever ontvangt, moet je van dit bedrag afhalen
Overigens gelden er wel een aantal voorwaarden om je reiskosten te mogen aftrekken. Een paar voorwaarden zijn als volgt:
Heeft je werkgever al de kosten voor een bus- of treinreis vergoed? Dan zijn de kosten al betaald en mag je die niet ook nog aftrekken bij de belastingaangifte.
Ga je met een eigen auto of fiets naar het werk, dan mag je werkgever maximaal € 0,19 reiskostenvergoeding geven die onbelast is. Je mag dan verder de kosten niet aftrekken van je belastbaar inkomen.
Heb je een lease-auto van de zaak? Dan geldt daarvoor soms een bijtelling als je ook privékilometers maakt in deze auto. Je moet dan een bedrag bij je inkomen optellen en betaalt daardoor wat meer belasting. De bijtelling kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van toeslagen, bijvoorbeeld voor de zorg- of kinderopvangtoeslag.
Heb je een eigen onderneming? Dan heb je soms recht op bepaalde aftrekposten. Het gaat daarbij met name om zelfstandigenaftrek. Iedere ondernemer die aan de gestelde eisen voldoet (zoals het urencriterium dat je minimaal 1.225 uur in 2022 aan je onderneming hebt besteed), profiteert van deze aftrek. De zelfstandigenaftrek bedraagt in 2022 € 6.310. Het bedrag is € 3.155 als je in 2022 de AOW-leeftijd hebt bereikt. Voor ondernemers met een inkomen boven € 69.399 is de zelfstandigenaftrek maximaal 40% in plaats van 49,5%.
Daarnaast bestaat voor startende ondernemers de startersaftrek. Deze komt bovenop de zelfstandigenaftrek. In de eerste vijf jaar dat je bedrijf bestaat, mag je maximaal drie keer deze aftrek gebruiken. Deze aftrek bedraagt € 2.123.
Ten slotte kunnen ondernemers die hun bedrijf hebben gestopt of doorverkocht, gebruikmaken van een stakingsaftrek. Dit is in 2022 een aftrek van maximaal € 3.630. Dit bedrag mag je aftrekken van de belasting die je over je stakingswinst betaalt. Overigens mag je maar één keer in je leven van deze aftrek gebruikmaken.
Verder mag je als ondernemer vaak voor diverse kosten de btw aftrekken en mag je verschillende kostenposten aftrekken. Denk aan de kosten voor websitebeheer of telefoniekosten. Check goed de voorwaarden van de Belastingdienst om te ontdekken welke kosten je wel en niet mag aftrekken.
Wist je dat je de aftrekposten onderling mag verdelen als je een fiscaal partner hebt. Dit kun je in je voordeel gebruiken door bepaalde aftrekposten te laten gelden voor de partner die het minst verdient.
Als je in 2022 een huis hebt gekocht, dan zijn diverse gemaakte kosten koper fiscaal aftrekbaar. Je belastingaangifte over 2022 is het enige moment waarop je die kosten kunt opgeven en daar een (fors!) bedrag voor kunt terugkrijgen.
In elk geval de volgende kosten zijn fiscaal aftrekbaar:
Overigens zijn deze kosten ook aftrekbaar als je je hypotheek in 2022 hebt overgesloten en daarvoor naar de notaris, een hypotheekadviseur, etc. bent geweest. In dat geval is ook de boeterente aftrekbaar die je voor het oversluiten hebt betaald.
Let op: de gemaakte kosten voor de aankoopmakelaar zijn niet fiscaal aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor onder meer de overdrachtsbelasting.
Dit is een nieuwe optie sinds halverwege 2022. Sommige mensen kunnen een verkorte aangifte doen. Dit betekent dat de Belastingdienst de aangifte al volledig heeft ingevuld. Jij hoeft alleen nog te controleren of de gegevens kloppen en dan de aangifte te versturen.
Alleen in specifieke gevallen kom je voor zo’n verkorte aangifte in aanmerking. Dat geldt in de volgende situaties:
Als je hier niet aan voldoet of als je aftrekposten hebt, is het beter om alsnog zelf de volledige aangifte in te vullen. Uiteraard heeft de Belastingdienst ook dan zoveel mogelijk gegevens al voor je ingevuld. Let op: check die gegevens wel goed. Misschien zijn ze niet meer actueel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je inmiddels ergens anders werkt of er een rekeningnummer bij hebt gekregen.
Je studieschuld bij DUO is één van de zaken die meestal niet vooraf is ingevuld door de Belastingdienst. Vul dit dus zelf nog aan. Als je die schuld nog invult, betaal je namelijk vaak minder vermogensbelasting.
Naast aftrekposten gelden verschillende toeslagen. Het kan zijn dat jij op één of meer toeslagen recht hebt. Voorbeelden zijn de kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag. Check op de informatiepagina’s van de Belastingdienst of jij aan de voorwaarden voor deze toeslagen voldoet en vraag ze waar nodig aan.
Kijk goed naar de voorwaarden voor toeslagen als er iets in je situatie is veranderd. Ben je bijvoorbeeld gaan samenwonen, verhuisd of van baan veranderd? Dan kan dat gevolgen hebben voor jouw recht op toeslagen. Kijk dus goed na of de vooraf ingevulde zaken nog steeds kloppen met hoe je situatie nu is.
Nu je toch bezig bent met je belastingaangifte, kun je ook meteen iets voorbereiden voor je aangifte over 2023. Jaarlijks stuurt de Belastingdienst je een voorlopige aangifte. Daarin staat wat zij verwachten dat jij straks aan belasting moet betalen over 2023 (of terug ontvangt).
Is er iets veranderd in je situatie? Ben je bijvoorbeeld net een onderneming gestart? Of ben je gaan samenwonen? Dan is het handig om je voorlopige aangifte aan te passen aan je nieuwe situatie. Je voorkomt daarmee dat je straks een flink bedrag moet bijbetalen.
Als ondernemer betaal je bijvoorbeeld de inkomstenbelasting pas na afloop van het belastingjaar, terwijl je in loondienst maandelijks al inkomen afdraagt over je inkomen. Door je voorlopige aanslag aan te passen, kun je het bedrag aan belasting dan gespreid betalen en moet je niet straks in één keer een flink bedrag afdragen.
Heb je een fout gemaakt in je aangifte? Geen probleem! In principe kun je de aangifte nog tot 5 jaar na het jaar waarover je aangifte doet wijzigen. Alleen wijzigingen in gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten van fiscaal partners moet je binnen 6 weken na je aangifte doorgeven aan de Belastingdienst. Enkel dan worden ze nog verwerkt.